21’inci yüzyılın neden internet ve teknoloji çağı olarak adlandırıldığını çevremizden birçok örnekle anlayabiliriz. Şirketlerin teknolojide gerçekleşen yeniliklerle kendilerine yeni pazarlama yöntemleri geliştirmesi de bu örneklerden biridir. Advergaming mantığı da bu çerçevede ortaya çıkmıştır. Advertisement ve gaming sözcüklerinden türeyen bu kavram ilk olarak Anthony Giallourakis tarafından 2000 yılında kullanılır. Böylece şirketler için oyunla birlikte reklam yapma avantajı pazarlama yöntemlerinde önemli bir konuma gelmiştir.
Dijital TV ve mobil cihazlar advergame’ler için uygun olmakla birlikte, bu oyunların yoğunlukla kullanıldığı alan kişisel bilgisayarlardır. Çünkü internet artık oldukça aktif kullanılan bir mecradır şirketler için. İnternet üzerinden birçok uygulamayı gerçekleştiren şirketler advergaming’i de bu uygulamalara eklemiştir. Advergame'in internet ortamında kullanılmasının en büyük nedenlerinden biri de internetin sinirsiz sayıda kişiye ulaşmasıdır. Advergaming'i internet ortamında cazip kılan diğer özellikleri ise kolay yüklenebilir ve kolay ulaşılabilir olmalarıdır.
İnteraktif iletişim ve pazarlama alanına hizmet veren Advergame’lerde temel amaç, pazarlama içerikli mesajlarla marka bilinirliğini arttırmaktır. Geleneksel pazarlama yöntemlerinden sıyrılmak isteyen firmaların tercih ettiği advergame’ler tüketici ve marka arasında pozitif bir bağ yaratır. Oyunu oynayan kullanıcılar markayla birebir ilişki içerisinde olarak bir süre sonra markanın ürün veya hizmetini oyunla bağdaştırıp daha akılda kalıcı hale gelmesini sağlamaktadır. Advergame’ler ile oyuncunun yani tüketicinin markaya ve markanın verdiği mesajlara ilgisi çekilmeye çalışır. Dolayısıyla Advergame’lerde eğlence ön plandadır. Fakat oyunun içeriği kesinlikle marka ve ürünle tutarlı olmalıdır.
Advergame’ler yapıları gereği;
Advergame’ler yapıları gereği;
- Eğlendiren
- Bilgilendiren
- Ödüllendiren
- Markaya duygusal bağı kuvvetlendiren ve beraberinde ürün deneyimini yaşattırabilen, sonrasında ise satışa yönlendiren bir uygulamadır.
Advergaming kampanyalarının markaya veya şirkete katkılarından söz edecek olursak, öncelikle birçok stratejiden daha az biz maliyet harcadığını söyleyebiliriz. Ayrıca, şirketlere projelerde kullanabilecekleri hedef kitle profili elde ederek yaş, cinsiyet, meslek, yaşadıkları yer gibi bilgilerle ürün veya hizmeti sonrasındaki iletişim mesajlarında kullanmaları için olanak sağlamaktadır. Aynı zamanda advergame uygulamaları, tüketiciye oyun süresince markayı ve markanın ürün ve hizmetini yakından tanımalarını ve özdeşleşmelerini sağlamaktadır.
Advergaming’e Örnek Uygulamalar
http://www.magiclickgames.com/ birçok advergaming örneğine ulaşabileceğimiz web-sitesi. Örneğin; Danette Çat Kapı Bilgi Yarışması tanımlanan advergaming özelliklerine harfi harfine uyan bir örnektir. Danette, Ziya Kürküt’ü de kullanarak marka bilinirliğini artırmak yönünde başarılı bir uygulamaya imza atmıştır. Danette’yi “çatlatmak” ile başlayan yarışmada, sinema dünyasından ünlülerle ilgili sorular yöneltiliyor.
İlaç, alkollü içki markalarının çeşitli araçlara reklam vermesinin yasaklanması bu markaları advergaming’e yönlendirmiştir. MagiClick’in Abdi İbrahim’in Norlevo ürünü için tasarladığı ErtesiSabah.Com Projesi 2004 yılında ABD Web Pazarlama Birliği tarafından yılın “En İyi İlaç Sitesi” ödülünü alarak Türkiye adına büyük bir başarıya imza atmıştır. İsmi, logosu ve tasarımıyla tanıtımı yapılan ürünle özdeşleşen bu oyun içinde yer alan ‘Sıkıysa Yakala!’ oyunu, advergaming’in etkili bir pazarlama aracı olarak ilaç sektöründe bilinirliğini artırmıştır. Efes Pilsen’in de ‘Escape from Artemis’ ve Efe Rakı’nın ‘Çal Oynasın’ uygulaması da bu konuda bir örnektir.
Sosyal paylaşım ağlarının popülerleşmesi, markaları bu alanda da görmemizi sağlamıştır. Birçok markanın facebook üzerinden sunduğu advergaming uygulamalarıyla karşılaşabiliriz. Örneğin Eti Tutku’nun http://www.facebook.com/EtiTutku adresindeki ‘Tutku’na Sahip Çık’ adlı uygulaması facebook üzerinden sunduğu bir advergaming’dir.
Marolf, Gerald. Advergaming and in-game advertising, VDM Verlag Dr. Müller, Saarbrücken, 2007.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.